Miraron equí

9 oct 2012

VALTABOLOS Y PASABOLOS


Atles de los bolos asturianos
Carlos Suari
Xixon, Suburbia, 2012

     Carlos Suari (Avilés, 1982), llicenciáu en Ciencies de l’Actividá Física y del Deporte, recuerre Asturies nesti Atles de los bolos asturianos observando cómo se practica o practicaba esti xuegu, y traza un mapa bien interesante de los distintos estilos qu’aportaron hasta güei o hasta ayeri. La parte principal del llibru ta dedicada a presentanos, en fiches, les modalidaes bolístiques que topó, con una detallada información: la localización xeográfica, los conquibos colos que se xuega y que nos ofrez dibuxaos, cómo se practica, tipu de bolera y el nome que reciben les partes que tien, si participen homes o muyeres, si ye tradicional o sintética (moderna), federada o non, númberu de practicantes o d’informantes potenciales, vitalidá, espectatives de futuru y si cuenta con midíes de salvaguarda. Rexistra 43 modalidaes, de les mui conocíes (la cuatriada, el bolu palma...) a otres que son verdaderes reliquies, por exemplu’l pasadiez o’l cuatrín como en Cuideiru, un xuegu que yá nun tien practicantes y que yera, curiosamente, d’esclusividá femenina nuna actividá na que la participación de les muyeres solía ser minoritaria hasta hai poco.
     Por si nun fuera suficiente con esti trabayu de campu que nos regala, l’atles ábrese con un completu averamientu teóricu al xuegu de los bolos, tanto no que tien de práctica (tirar los bolos y sumar puntos pa ganar) como d’elementu cultural asturianu, onde Suari trata de manera concisa, pero con rigor espositivu y capacidá de síntesis, los principales aspectos que tocan a esti entretenimientu social qu’agora yá ye un deporte: les families bolístiques, les zones onde se practiquen, la suerte que cuerren, les sos llendes históriques y xeográfiques, la llingua y la realidá social qu’arrodia al xuegu. Resulta una ayalga la denominación que fixa pa eses cuatro families bolístiques qu’establez: valtabolos puros o complexos y pasabolos puros o complexos, atendiendo a si na práctica del xuegu hai que tirar namás los bolos o importa tamién cómo cuerre la bola (valtabolos), o si pa puntuar hai que tirar y desplazar los bolos o ye imprescindible desplazalos a cierta distancia (pasabolos).
     La llección teórica complétase al final cola publicación d’unos mapes que nos permiten ver les característiques propies d’estos xuegos, dende’l xéneru de los sos practicantes al númberu de bolos qu’hai qu’armar, el tamañu, la forma, si hai dalgún bolu especial, el tamañu y la forma de la bola, ónde se practica cada modalidá y lo qu’aguarda’l futuru. Trátase, en definitiva, d’un llibru imprescindible na midida en que xunta esi llabor de campu, difícil de facer dientro poco, con un análisis teóricu brillante y dacuando novedosu, que dexa sentaes les bases fundamentales pa los futuros trabayos sobre esti patrimoniu cultural.



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