Diafragma
Gemma Gorga / Joan Ramell
Girona, Curbet Edicions, 2013
En dalgún momentu dexamos que fuera
la galbana la que llevara la nuesa relación con Cataluña, a sabiendes de que la
pereza ye mala llevadora. Dexamos que s’instalara una rutina d’enfrentamientos y
querelles, y nel tiberiu dexamos d’oyenos. ¿Cuántes noticies culturales nos
lleguen de Cataluña? Nun me refiero a la macrocultura, esa qu’impulsen les
grandes corporaciones y de la que s’ocupen los telediarios porque pa eso-yos
paguen, sinón de la cultura del detalle, de l’actividá qu’organiza una
llibrería, unos particulares. Nun va tantos años que cantábemos poniendo la
cara “al vent” y atopábemos nos poetes catalanes lo mesmo que buscábemos nos
españoles: la lluz de la emoción y l’entendemientu.
Pienso nesto cuando zarro,
maraviyáu, un llibru de fotografíes y poemes en catalán, Diafragma. Ye la
colaboración que lleven a cabu Gemma Gorga, poeta, y Joan Ramell, fotógrafu. De
Ramell (Almenar, 1957) nada sabía desgraciadamente hasta esti llibru. De Gemma Gorga (Barcelona, 1968) yá traducí al asturianu dellos poemes y considérola
(coincidiendo cola crítica) una de les autores más personales y interesantes de
la poesía catalana actual. Francesc Parcerisas definió bien la so obra:
profundidá de la experiencia, riqueza insólita nes sos imáxenes, y una voz aceda,
“dispuesta a superar con amarga ironía cualquier adversidá”.
Poques veces se consigue, nuna
colaboración como la que ponen en marcha estos dos artistes dende’l campu de la
poesía y de la fotografía, un vínculu tan fuerte nel resultáu final. Ye verdá
que podríemos lleer los poemes per un llau y ver les semeyes per otru, y que
caduna d’estes aportaciones tendría valor nella mesma, pero perderíemos lo que
sumen xuntes, la capacidá de compenetración que llograron los autores de manera
que cada doble páxina (los poemes nes pares, les fotografíes nes impares) nos
regala la intensidá d’un instante dende dos llinguaxes distintos, dende la
palabra y dende la imaxe. El méritu ye que nin los poemes glosen lo que se
retrata, nin les semeyes ilustren lo que se nos cuenta. Conflúin nuna mesma
idea llegando per caminos estremaos. Quiciabes, amás del talentu d’entrambos
los dos, el secretu d’esti llibru tea na minuciosa elaboración que necesitó. Al
final del volume podemos lleer una parte de la correspondencia que cruciaron ente’l
2009 y el 2012, na que nos van esbillando cómo empieza’l proxectu, cómo crez y
cómo consiguen “que seya’l llibru mesmu’l que diga y s’explique”.
D’ente les decenes de páxines conmovedores
que nos ufierta esti Diafragma, garramos una, cásique al
azar. “Xarra d’agua y restos de la xinta” se titula la propuesta de Ramell na
qu’una xarra de vidru amediada y un platu establecen la llende ente un mantel
pintureru al que-y da’l sol y el restu del cuartu en negra solombra. Na páxina
d’enfrente Gorga apunta: “La lluz cai / per un furacu // y sedientos los
cuerpos tráguenlo / hasta illuminase”. Yá lo dixe: la lluz de la emoción, lo que nos reconcilia
con esa parte de nós mesmos que se llama cultura catalana, que se llama
Cataluña.
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