La Sienda del Amigu Feliz
Manuel García Menéndez
Edición del autor, 2013.
Siempre quixi conocer una novela de
la que se falaba nos años ochenta y que nunca llegó a publicase: “Muerte ya
acabación de Lulu Vulcanu”. El títulu parecía bien suxerente pa una obra que
falaba sobre la muerte y l’olvidu d’un ferreru. L’autor yera’l tineanu Manuel
García Menéndez, que daquella publicó un par d’obres infantiles enantes d’abrir
un llargu silenciu rotu agora cola edición d’una novela mayor, “La Sienda del
Amigu Feliz”. Como faciendo honor al títulu, abre camín: n’edición d’autor, ta
impresa en Gran Bretaña por Amazon y namás se distribúi per internet. Confieso
la mio sorpresa inicial al empezar la so llectura, quiciabes porque la
narrativa asturiana bancia casi siempre ente’l realismu y la ciencia ficción,
con dalguna escursión non siempre afortunada a lo mítico.
Eutimio Fidalgo ye un traxumán
gallegu, un caldereru ambulante que va pelos pueblos de l’Asturies de posguerra
col perru y el pollín componiendo cacíos, paragües o lo que pinte, trayendo y
llevando noticies del mundu y, como’l Melquiades de García Márquez, los adelantos
de la técnica. Un día alcuentra nel camín, morrebundu, a Valiente’l de
Santianes, un fugáu al que saca alantre. Va ser quien faiga’l relatu de los
años que pasen xuntos. Cuando Fidalgo se da cuenta de que se pue esfotar en
Valiente cuénta-y la so historia: ye un asturianu qu’en 1926, de mozu, viaxó a
Moscú col PCE y tuvo en China lluchando en favor del comunismu y deprendiendo
chinu. Va ser la so esperiencia ellí con Renxao, un traxumán que conoz la
filosofía tradicional y les artes marciales (García nun usa’l términu zen), la
que-y cambie la vida. Cuando vuelve a Asturies, enantes de la guerra, ye una
especie de monxu que camina en busca de la perfección espiritual siguiendo la
sienda del amigu feliz hacia la verdá. Un conocimientu que tresmite, pasín a
pasu según se nos cuenta, al so discípulu Valiente.
En cadún de los dieciocho capítulos
del llibru asistimos a una escena cotidiana de la vida d’aquel tiempu: el poder
de los caciques, l’allegría de la fiesta en pueblu, la palabra de los paisanos,
la vida subordinada de les muyeres, la santería llegada de Cuba, la bondá o la
maldá de la guardia civil, la prostitución, la falsificación de papeles
oficiales o l’intrusismu na profesión médica. Munchos d’ellos terminen
reflexando, en diálogos fluíos, distintos aspectos de la filosofía de la que
participen los dos protagonistes nesi camín de deprendimientu y crecimientu
espiritual que son les sos vides. Con ello, el tema que nos propón García
Menéndez ye bien novedosu, pero una y bones se vence’l primer asombru y
aceptamos les premises de les que parte, podemos disfrutar de más de
cuatrocientes páxines mui bien escrites, nun asturianu impecable y ricu,
llamativamente precisu, qu’alcuentra siempre la palabra xusta pa espresar una
idea, los términos aparentes pa describir, posadamente, ensin priesa nenguna,
los paisaxes que contemplen, la grandeza y la miseria de los seres humanos que
los arrodien y los estaos de l’alma de los protagonistes nesi deprendizaxe na
busca del camín correctu.
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