Si’l temblor niega’l
fríu
Xurde Álvarez
Uviéu, Trabe, 2014
Una
intensa mirada poética define la obra publicada por Xurde Álvarez hasta la
fecha, en contraste cola temática neosocial de la que participa, anque ensin arrenunciar
nin a la descripción de los valores morales de los personaxes nin al provechu
artísticu de la obra lliteraria como tal. Ye lo qu'alcontramos nos tres llibros de
poesía (La sema, de 1999, Tierra d’esperanza y La
caída, los dos editaos en 2008), pero tamién na obra de teatru Les
llames del to llar antigu (2005) o No fondero de l’alcordanza de Dios
(2004). Nesta novela narra la llarga fuelga xeneral de la metalurxa que
resistió, na cuenca’l Nalón, ente payares de 1932 y agostu de 1933, oponiendo
la dureza de les condiciones de vida de la familia del nenu que fai’l relatu a
la descripción minuciosa y preciosista de los fechos, esmolecíu l’autor por ofrecer un
testu lliterariu coherente y d’altu valor estéticu; la preocupación social nun
lu fai arrenunciar nin a un hiperrealismu reivindicativu nin al culturalismu (por
exemplu, en paralelu al so relatu camina la novela Moby Dick).
Los
presupuestos de los que parte Si'l temblor niega’l fríu, la
segunda novela de Xurde Álvarez (Sama, 1973), nun son mui diferentes, anque nesti
casu construye una obra menos convencional, sumando al llinguaxe de la
narrativa los de la poesía y el teatru. Asina, dividida en cuatro actos y un
epílogu, cada una d’estes partes lleva al frente un fragmentu de poema del
propiu autor que se va construyendo pasín a pasu y que nun se completa hasta
esi epílogu, terminando con unos versos que resumen bien el nihilismu que
trescala tola obra: «La Nada nos escueye y nos señala / pa fundise
irremediablemente // en nosotros…». Nesi xuegu poéticu que nos propón Álvarez, cada
escena na que se subvidiven los actos arranca con unos versos sobre los que
sigue darréu el relatu, fríu, duru, implacable, a través del cual podemos
siguir la evolución de les protagonistes: dos enfermeres en continuu diálogu,
como si fuera una obra de teatru nel que les acotaciones, minucioses, tienen
más valor lliterariu qu’indicativu. Delles escenes terminen tamién con unos
versos.
Xurde Álvarez |
La
obra (una novela, nun hai qu’escaecelo) trescurre en payares de 1942 na bufarda
d’un sanatoriu psiquiátricu na zona alemana de la Segunda Guerra Mundial. A
través de los diálogos vamos formándonos una idea de la relación qu’existe ente
dos muyeres que trabayen nesa institución: la enfermera xefe Böll y la
enfermera Eich, trabayadores del sanatoriu Bernburg onde s’aplicaba’l programa
d’eutanasia autorizáu por Hitler en 1939 pa garantizar «una muerte de
gracia a toos aquellos enfermos incurables». Ensin concesiones al llector,
cásique ensin acción, escarnada, enllena simbolismos y espresionista, la novela
va dando vueltes al presente y al pasáu de les dos protagonistes, a les diferencies
d’edá y de perspectiva, al so pensamientu, a la ideoloxía que profesen, a les
duldes que-yos asalten a veces y a les certeces qu’encarnen como parte
fundamental del engranaxe nazi: enzarraes tamién nel sanatoriu, como los enfermos
qu’habíen atender, tampoco elles parecen tener nengún futuru. Xurde Álvarez
contradiz a Adorno y a les sos conocíes palabres sobre la poesía depués
d’Auschwitz: el so temblor máxicu, esi estremecimientu, axuda nesti casu a
enfrentase a la barbarie.
No hay comentarios:
Publicar un comentario