Lluis Portal
Premiu d’ensayu “Máximo Fuertes Acevedo”
Uviéu, Trabe/Principáu d’Asturies, 2012
“Asturies
escaez pronto a los sos artistes, incluso a los más brillantes”. Asina de
rotundu empieza Lluis Portal el llibru Cipriano Folgueras. Una gloria d’Asturies
onde repasa la traxectoria d’esti escultor (Uviéu, 1862 – Madrid, 1911) que
lleva munchos años enterráu nel ilustre panteón de los nomes de les cais y del
olvidu xeneral. Un llibru oportunu porque recibe’l Premiu “Fuertes Acevedo” del
añu 2011, xusto cuando se cumple’l centenariu del so fallecimientu, pero tamién
raru, porque va tiempu que les monografíes sobre arte lleguen de la mano d’especialistes.
Lluis Portal ye un miembru destacáu de la moderna ilustración asturiana, que
s’interesa tanto pola lliteratura, l’arte, los vezos (ye autor d’un guapu
llibru, Secretos de Pandenes, col que
s’avera a la vida tradicional d’esti pueblu cabraniegu), como pola política o
la llingua.
L’averamientu
que fai nesti llibru a Cipriano Folgueras, más sociolóxicu qu’artísticu, resulta
ilustrativu del abandonu nel qu’anda la cultura asturiana: Portal corrixe la
fecha que se suel dar como de nacencia del escultor (10 de setiembre de 1863) pola
del 25 de setiembre de 1862. Permítenos siguir depués la peripecia vital del
artista, qu’estudia en Madrid becáu pola Diputación d’Uviéu, amplía estudios en
Roma, viaxa a París, pa terminar estableciéndose en Madrid, onde muerre cuando
tovía, posiblemente, nun algamara la madurez creativa. Folgueras ye un escultor
notable, clasicista, dotáu d’una técnica y plasticidá envidiables. Quedó
alcordanza d’él como l’autor de medallones y d’ánxeles, quiciabes porque
recibió munchos encargos funerarios (Masaveu, Campoamor, frai Ceferino, los
marqueses de San Xuan de Nieva...). Apunta Portal que Folgueras tratara en
París a Rodin, a través del amigu común Zuloaga, en 1885, anque nun parez que
la obra innovadora del francés influyera na delicadeza formal, académica, del
asturianu.
La mayor parte del llibru ocúpase en describir les
obres más relevantes de Folgueras (dacuando ilustraes con dalguna semeya) y la
suerte (dacuando mala) que corrieron: la Comedia y la Traxedia que figuraben na
fachada del teatru Campoamor d’Uviéu hasta la quema de 1934, los Sagraos
Corazones na ilesia de Santa Cruz de Madrid, el monumentu a Manuel Pedregal en
Grau... Meyor suerte tuvo la estatua sedente de Valdés Salas nel patiu central
de la Universidá d’Uviéu, que sobrevivió al 34. Portal entretiénse contándonos
la mala experiencia gallega d’otra obra, la qu’él llama “Les Cellergues” (“Las Cosquillas”,
nun sé si ta bien traducir al asturianu los títulos orixinales, ensin
señalalo), pero olvida explicar qu’esta obra depositóla’l Muséu del Prado,
después de restaurala, nel Belles Artes d’Asturies a primeros d’esti añu 2012, la
única del artista que se pue ver na principal pinacoteca asturiana. Dos
pequeños pasos, la exposición d’esa pieza y esti llibru, nel llargu camín de
recuperar la vida y la obra d’esti olvidáu fíu d’Asturies.
Tamos viviendo una época na que non sólo se fai, sinón que se recupera lo que se fixo. Yá se sabe que más val tarde que nunca. D´otra manera quería preguntate per un profesor (catedráticu de dibuxo) qu´había nel Alfonso II cuando yo estudié ente´l 75 y el 77, que s´apellidaba Folgueras y si tenía dalgo que ver con esti.
ResponderEliminarUn saludu.