Malos tiempos para la épica |
Malos tiempos para la épica
Última poesía española (2001-2012)
Luis Bagué Quílez y Alberto Santamaría (eds.)
Madrid, Visor, 2013
Van llegando aproximaciones
crítiques a la poesía española más nueva, y acercámonos a elles intentando
consiguir orientación a la de movenos, como llector curiosu, per un ámbitu mui
ricu y variáu, difícilmente abarcable ensin una guía na que se pueda ún
esfotar. Luis Bagué Quílez (Palafrugell, 1978) y Alberto Santamaría
(Torrelavega, 1976), poetes entrambos, profesores universitarios, son los
responsables de la edición de Malos
tiempos para la épica, un llibru que recueye diecisiete artículos sobre la
última poesía española, la qu’aparez “baxo l’efectu 2000”, quier dicise, no que
va del nuevu mileniu. El títulu, dalgo críptico, ta tomáu d’un versu del propiu
Bagué, y nun s’entiende bien qué significáu pueda tener. Como na mayor parte de
los trabayos que falen d’esta poesía, tamién los d’esti llibru busquen marcar
distancies al respetive de les sonores polémiques qu’echaron a andar, nos años noventa,
los partidarios de la poesía del fragmentu (tamién llamada abstracta o simbólica),
detractores a la vez de la poesía figurativa (realista o de la experiencia). Pero
esa distancia, que nun se ve lleendo los llibros de poesía, tampoco se percibe
nos trabayos críticos, por mui académicos que se nos presenten, por mui
envueltos n’erudición que nos lleguen.
Nel casu que nos ocupa, el trabayu
más interesante de Malos tiempos para la
épica ye’l que firmen los editores del llibru, Bagué y Santamaría. Nesa
introducción ofrecen un percorríu documentáu pela última década poética,
faciendo posa nes principales antoloxíes, nes coincidencies y diverxencies
colos más mayores, camín de superar un teóricu posmodernismu mui pocu asentáu
ente nós como saber lliterariu. Estos autores echen a andar una denominación
que seique pudiera definir lo que tán faciendo los poetes mozos, “poesía
fusión”, pero nun lleguen a desarrollar la idea nin a explicar qué funden nesa etiqueta.
“Los nuevos autores –escriben Bagué y Santamaría– proponen una escritura
dialéctica, instalada en la duda, frente a un arte demasiado afirmativo”; un
axioma que podía sirvir mui bien pa la poesía de los ochenta y seguramente pa
la de cualquier época. A cambiu, ofrecen una guía personal p’averase al ampliu
percorríu poéticu d’esta última década.
Nel restu de los trabayos, bastante
intectualizaos y n’ocasiones escolares, hai variedá formal. Dalgunos tán más
cerca de la “poética” d’encargu que del ensayu (“El nombre implica el deseo del
nombre” ye’l tonu de Mariano Peyrou na so colaboración; Andrés Navarro escribe
coses como que “El ojo auditivo privilegia un fragmento de realidad, una verdad
puntual” na d’él). Hai un intentu desigual de somorguiase n’otres tradiciones
qu’influyen de manera reconocible na escritura actual: la poesía
norteamericana, la confluencia llatinoamericana, les líriques francesa y
alemana o les poétiques orientales. Nesi afán globalizador échase en falta una
aproximación al maxisteriu qu’exerce sobre la española la poesía de la
periferia castellana, especialmente la catalana y la portuguesa.
En xuntu, el llibru
resulta un catálogu de nomes y títulos más extensu de lo conveniente, nel que
se repiten con demasiada frecuencia autores más interesantes na midida en
sirven pa explicar la so época (o les idees teóriques de quien firma l’ensayu) que
polos valores lliterarios que se-yos puedan llegar a reconocer como poetes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario