Asturies percíbese nel imaxinariu de
los propios asturianos como un llugar carente de puntos cardinales. Cuando
falamos del norte tamos pensando nel Cantábricu y nes tierres anglosaxones
coles que llindiamos, la mar mediante, y non nes nueses ciudaes y pueblos de
xunto al agua. El sur, pa nós, ye lo que queda más p’allá del Payares. Nun
conozo asturianos que falen del este y del oeste d’Asturies, preferimos los más
clásicos oriente y occidente pa navegar pela cartografía d’esta tierra, un
llaberintu de ríos y montes pel que nos movemos tan a gusto que nun necesitamos
siquiera buscar la salida.
Pero hai veces nes que la vida
obliga. Cuando un asturianu emigra, los primeros meses vive col pensamientu
vueltu pa la tierra, empapándose de les novedaes que trai la que lu acueye y
faciendo comparances. Al cabu del tiempu, si la estancia n’otres tierres se
caltién, Asturies empieza a desdibuxase ente la nublina de la desinformación
(siempre choca observar l’ausencia de noticies asturianes fuera) y hai que
facer un notable esfuerzu por siguir conectáu a esa realidá, por siguir al
tanto.
Alfonso Zapico |
Alfonso Zapico reflesiona nel últimu
“Premiu de Cómic Alfonso Iglesias”, qu’acaba de recibir y que se va publicar
l’añu que vien, sobre esa condición de viaxeru pel mundu que quier volver a
casa y qu’entrín y non vive mirando pa ella. Nes páxines dibuxaes que sirven de
prólogu a Cuadernos d’Ítaca, mientres
cuerre per Avilés y estira baxo la cúpula del Niemeyer, refierve: “Tol tiempu
lloñe de casa, pensando nesti malditu trozu de tierra, nesti cielu y nesta
lluvia, y agora, cuando regreso, siéntome un estranxeru”. Como ye dibuxante,
pon remediu a esa angustia (dalguna clase de señaldá, seguramente) reflesionando
sobre’l destín del ser humanu y dibuxando nesos cuadernos que llama d’Ítaca.
Recueye nesta ocasión, pa esti premiu que lleva’l nome del autor de Pinín,
Telva y Pinón, diez d’esos apuntes rápidos que tienen en común la mirada que’l
propiu dibuxante echa sobre’l mundu y sobre él mesmu.
Alfonso Zapico nació en 1981 en
Blimea. Tien colaborao colos sos dibuxos en múltiples publicaciones, con un trazu
eficaz, rápidu y bien reconocible del que tien dicho Javier Cuervo que nél “hay
huellas del cómic franco-belga que leyó y lee, en ese estilo cómico o
caricaturesco que, aunque favorece el relato de la cotidianidad vista con
humor, nunca ha sido un obstáculo para transmitir la acción, la aventura o los
sentimientos”. Zapico estrenóse en llibru publicando en Francia, nel 2006, La guerra del profesor Bertenev, al que
siguen nuevos llibros mayores: Café
Budapest (2008), Dublinés (2011),
La ruta Joyce (2011) y El otro mar (2013). En 2008 una beca del
Festival de la Historieta d’Angulema va permiti-y residir na “Casa de los
Autores” d’esa ciudá francesa, dedicáu al trabayu de dibuxante, ocupáu en
narrar aventures que pasen n’escenarios mui diversos: la Rusia de los zares, la
vida y los paisaxes de James Joyce, un violinista xudíu ente Budapest y
Xerusalén en 1947...
Los Cuadernos d’Ítaca déxennos ver al historietista na so intimidá. Alcontramos
nesti llibru histories abiertes, cachinos de la propia vida de Zapico o de les
persones más cercanes (familia, amigos, xente del so oficiu, otros emigraos...)
que-y llamen l’atención y que singulariza pa nós, buscando nesos casos
particulares una llectura de valor universal. Somos espectadores, asina, de la
perplexidá cola que’l so tíu Milio ve cómo desmonten, na Fábrica d’Armes
d’Uviéu, la máquina que supervisó a lo llargo de munchos años, “una metáfora de
lo que ta pasando”. Cuando Zapico nos cuenta la historia d’un pozu mineru que
zarra, fixa l’atención na muyer que llimpia les oficines y a la que naide diz
nada sobre’l so destín llaboral y personal (y que resulta ser la propia madre
del autor). Pero tamién dibuxa sobre l’abordaxe que supón llograr qu’un editor
de cómic s’interese por una historieta y quiera publicala, sobre lo que ye la
comunicación o el silenciu como seña d’identidá nuna familia, sobre les
dificultaes que tienen les muyeres (el techu de cristal) pa llograr que se
valore’l so trabayu nuna empresa. ¿Qué ve un francés cuando s’atopa con una
casa vieya arrodiada d’un güertu desdexáu? Diz Zapico qu’un hogar en cuanto
termine de restaurar la casa y llimpie’l güertu. ¿Y un español? Una excavadora,
apartamentos y negociu.
L’autor anuncia un nuevu llibru sobre Asturies que tien ochobre de 1934 como protagonista. Titúlase La balada del Norte, y yá tuvimos la
suerte de conocer dalgunos de los protagonistes y paisaxes cuando los adelantó peles
redes sociales. Pero lo más probable ye qu’enantes d’esa entrega mayor llegue
esta otra, Cuadernos d’Ítaca, regalándonos
n’asturianu delles reflesiones personales sobre asuntos que-y esmolecen, que
nos ocupen a toos. Al final d’esti cómic cuenta una historia que-y pasa en
Varsovia, cuando termina dexando una botella de vodka nel ascensor del edificiu
onde vivió unos díes; que naide diga que ye “una sombra que va del oeste al
este d’Europa y torna a casa como si ná”. Zapico vuelve a la so tierra coles manes
enllenes. Trai dibuxos y esperiencia. Sabe, como Kavafis, que la riqueza ye’l
viaxe. El poeta d’Alexandría encamentaba nel poema “Ítaca” aprender y aprender
de los que saben. Ye lo que facemos lleendo les histories d’Alfonso Zapico, les
obsesiones qu’apunta nos sos cuadernos de bitácora: “Sólo ye cuestión de puntos
cardinales, latitudes y lonxitudes”, diz. Pero tampoco nun ha ser fácil, siendo
d’una tierra que namás tien oriente y occidente.
(Publicao por Antón García, La Nueva España, 5-12-2013)
No hay comentarios:
Publicar un comentario