Gila, al teléfonu |
Ramper, cola cara llavada y maquilláu |
Pero coincide que toi viendo a Gila
acompañáu por un grupu de xente que nun cumplió los venti años y a naide-y fai
gracia esi humor ente malhumoráu y resignáu, que-yos suena a tiempu
d’antiguamente (como diría Felipe Prieto), y pienso en que ye posible que
l’humor tenga fecha de caducidá, o que precise contextu, y que pa disfrutar
d’él necesitemos cierta empatía, ponenos en situación o simplemente tener ganes
de rir. O quiciabes seya que si ún s’aveza a la “gracia” de Paz Padilla, por
poner un exemplu d’agora mesmu, seya difícil, imposible, volver atrás. A min
gústame l’humor de Jerónimo Granda, que manexa con igual remangu la
intelixencia que’l sal gordo según convenga, pero que tamién sabe facer rir
aprovechando’l contextu asturianu como naide; tamién la ignorancia del so
públicu. Nuna ocasión na qu’actuaba nun pub, Granda remató una comparación
diciendo qu’aquello yera como traducir l’Evanxeliu de Matéu al bable y que lo
publicaran en Londres; el local estalló nuna carcaxada, seguramente porque los
presentes ignoraben qu’ocurriera realmente, la traducción al bable del
evanxeliu y la publicación en Londres en 1861.
Tip y Coll |
Gila yera un humorista de posguerra,
y quiciabes por eso mio padre disfrutaba con ganes d’aquella guerra surrealista
(los dos, Gila y él, fixeran la de verdá). Pero’l gran humorista del so tiempu,
según dicía, yera dalguién del que güei pocos s’alcuerden: Ramper, al que mio
padre llegara a conocer personalmente y pol que sentía la devoción de quien
fala’l llinguaxe del humor del to tiempu, del que manexa les claves del
contextu. Nos años cuarenta, yá al final de la so vida artística na compañía
teatral de Juanita Reina, Ramper salía a escena a parodiar al recitador
profesional Pepe González Marín y echaba un “Romance de la viajera que nadie
sabía quién era”, un textu de Quintero, León y Quiroga qu’imitaba los romances
xitanos de García Lorca y que facía les delicies d’un públicu habituáu a sentir
n’escena los versos de los poetes más conocíos del momentu. Solo nesi contextu podía
resultar eficaz el recitáu de Ramper, que falaba d’una muyer estraperlista.
Na vida civil Ramper, que tenía
oríxenes vaqueiros, llamábase Ramón Álvarez y yera’l mayor de munchos hermanos.
Naciera en Madrid en 1892, pero’l padre, carboneru na capital, yera de la braña
de L’Abedul, esi llargu y cuestu pueblu del conceyu Miranda que queda al pie
del picu Pena Manteiga. Ramón pasara de nenu unes temporaes nel pueblu del
padre, que nun-y gustaba especialmente: siempre había muncho que facer y poco
que ver. Prestába-y más el Madrid bulliciosu de finales del sieglu XIX, colos
sos teatros de varietés, el circu o la Gran Vía. De la estancia na Abedul
quedára-y un vocabulariu vaqueiru qu’él adaptó al so modu n’escena, sobre
manera nos empiezos de la so carrera artística, cuando mecía humor y
equilibrismu. Empezó a ser conocíu por un númberu nel qu’esguilaba espaciquín
hasta una siella puesta enriba d’una mesa, contando ensin abocanar chistes,
cosadielles, colmos y parecíos. Cuando empezaba’l númberu dicía, asina
n’asturianu: “Güeno, pos voi p’arriba”.
Actuaba xunto col so hermanu Pedro,
formando’l nome artísticu col nome de los dos: “ram” de Ramón y “per” de Pedro,
al que llamaben “Bisagrita” pola so habilidá como contorsionista. Poco a poco les sos parodies fueron ganando
terrén a les sos contrastaes destreces equilibristes, y los sos númberos diben
enllenándose d’humor. Facía una parodia de llucha grecorromana, otra de danza
oriental (imitando les de la internacional Carmen Tórtola Valencia), foi mui
popular el númberu d’hipnotismu que facía col so hermanu, los de tresmisión del
pensamientu, la so versión de la canción del “Relicario” que cantaba Raquel
Meller... En 1920, nun accidente na playa de San Sebastián, muerre Pedro, y a
partir d’esi momentu Ramper dexó de ser un dúu artísticu pa ser el nome col
qu’actuaba’l caricatu Ramón.
Como suel ocurrir, la mayor parte de
los chistes políticos del momentu atribuíense a Ramper, anque ye probable que
non toos fueran d’él. Sí parez qu’en 1931, a empiezos del mes d’abril que diba
trayer la II República y l’exiliu d’Alfonso XIII, salió a escena y preguntó al
públicu: “¿A que nun sabéis qué xabón usa’l rei?”. Y ensin dexar que naide
aventurara una respuesta añadía él: “Sales d’España”. La guerra pasóla Ramper
en Madrid, actuando gratis a beneficiu del Socorro Rojo. Cuenten que nuna
ocasión presentóse n’escena cargáu de retratos de políticos y púnxolos en
suelu, arimaos a les meses y les sielles: Azaña, Negrín, Largo Caballero,
Miaja... Hasta que quedó nes manes con tres retratos. Miró alredor ensin tener
sitiu pa posalos y a la fin decidióse. “A estos trés lo meyor va ser colgalos”,
y enganchó nos claos d’una columna les semeyes de Franco, Mola y Queipo de
Llano.
N’otra ocasión, tamién en plena
guerra, contó un chiste escatolóxicu, mui del gustu del so tiempu (sobre’l
mesmu tema y pel mesmu tiempu fexo’l mierense Anxelu un monólogu similar): Diba
en metro cuando salió un golor insoportable d’un señor que llevaba al llau.
“Oiga, por favor”, díxo-y, “nestos tiempos d’escasez, ¿ónde compra usté les
fabes?”. “¿Cómo sabe usté eso”, preguntó’l señor asustáu. “¡Son coses que se
güelen ensiguida!”. Esa mesma nueche la España qu’escuchaba les charles
sevillanes de Queipo de Llano pudo oyer aquel chiste que contara Ramper nel
Teatru Calderón, que’l militar africanista ponía como exemplu de la fame que se
taba pasando en Madrid.
Na posguerra salvó a Ramper que nun
tenía malicia política y que tolos chistes que circulaben contra Negrín y Azaña
se-y atribuíen a él. Pero aquel yá nun yera’l so tiempu y yá nun se repetíen
los clamorosos éxitos de les primeres décades del sieglu XX. Cuando muerre en
Sevilla en 1952, onde ta de turné, ye un payasu triste tan probe como vivió
siempre, anque llegó a ganar sumes fabuloses de dineru que se-y esguilaben
d’ente los didos cola mesma facilidá que llegaben, pa desesperación d’Aurina,
la so muyer asturiana. Nos últimos años ye consciente de que’l so humor ta
fuera de contextu, pero igual que Gila nel especial de la fin d’añu, siempre
atopa sobre les tables el reconocimientu señaldiosu de quien lu vio na xuventú
y ri pa quitase unos años d’enriba.
No hay comentarios:
Publicar un comentario