CÓMIC, IMAXE Y PALABRA
Un cuento viejo |
El
31 de marzu de 1889 editábase en Xixón el primer númberu de “La comedia
gijonesa, periódico semanal festivo ilustrado”, que s’anunciaba na portada como
fechu por Tarfe (testu) y Pepe (dibuxos). Na páxina 5 publicaba cuatro viñetes
seriaes qu’ilustren “Un cuento viejo”: “Una vez era un rey,/ tenía tres fíes,/
vistióles de... colorao (ó azul)/ y tiróles al teyao.” El testu, n’asturianu, ye
un cuentu mínimu que se conocía en munches partes d’España (recuéyelu Rodríguez
Marín nos sos “Cantos populares españoles” de 1882), d’esos que se relaten a
los nenos pequeños pa embromalos. Les cuatro viñetes escenificaben el cuentu
con trazos eficaces y calidables, cola soltura habitual de Pepe Prendes,
qu’ensiguida diba dexar l’oficiu de dibuxante satíricu pa convertise en dalgo
serio: xuez. Teniendo en cuenta esi matiz colorísticu qu’introduz el testu (el
“colorao o azul” nun figura en nenguna variante oral del cuentu popular), ye
posible que la historieta pudiera llevar dalguna intencionalidá política. Cásique
ensin proponéselu, Tarfe y Pepe Prendes taben echando a andar la historia del
cómic n’asturianu.
Dibuxu d'Alfredo Truan |
Depués
de Pepe Prendes, la combinación de dibuxu y testu n’asturianu parez que quedó
reducida al chiste gráficu. Cuando, nos años setenta y ochenta del sieglu XX,
la profesora Carmen Díaz Castañón publicaba les sos sucesives histories de la
lliteratura bable, dedicaba un apartáu al cómic ensin dase cuenta de qu’esti
xéneru necesita un desarrollu narrativu, esi “arte secuencial” que dicía Eisner
cola economía de palabres que lu caracterizaba. Asina, Díaz Castañón namás destaca
dos autores de chistes gráficos de posguerra: Alfonso Iglesias, el popular
dibuxante de Pinón y Telva, y Rovés, el creador del Gaviotu, el personaxe playu.
Díaz Castañón nun fai nenguna referencia al inicial Pepe Prendes, y escaez la
notable collecha de dibuxantes humorísticos d’a primeros del sieglu XX, onde
figuren nomes tan distinguíos como Truán, Valle o Milín, resalvando tamién los
galanes que daba, agora sí, el cómic n’asturianu de la mano de Conceyu Bable
(Ramón Fermín y Solís Santos).
Pinín y el madreñogiro, por Alfonso |
Alfonso
ye la referencia histórica. Qu’empreste’l so nome al más importante certame de
cómic convocáu n’Asturies pol Principáu, pa obres n’asturianu, ye la meyor
manera de vincular yá pa siempre a esti dibuxante pa cola llingua asturiana. Ye
verdá que nos sos trabayos, como un elementu caracterizador de los personaxes, Alfonso
usaba espresiones asturianes (“Si vou, vou en bou, si nun vou en bou, nun vou”
diz un pixuetu dibuxáu por él), pero toi seguru qu’a más d’ún tien que choca-y
saber que les aventures de Pinín tienen n’asturianu poco más que’l títulu y dalguna
pingarata de sabor local: hasta tal puntu los personaxes d’Alfonso tán
integraos nel imaxinariu colectivu de los asturianos que cadún los incorpora na
so llingua de referencia, ensin que pareza importar realmente la de creación
orixinal.
Esti
arte, que llegó a tener figures asturianes de renome internacional (los
hermanos De la Fuente, Isaac del Rivero fíu, Xuasús...), nun fexo otra cosa que
consolidase usando la llingua del mediu que tocaba: español, asturianu, pero
tamién francés o inglés. A los nomes que yá citamos habría qu’añadir los
d’Adolfo García, Robert, Buylla, Quintana, Sergio Bances, Lucía Bande, Silvia
Granda, Javier Rodríguez, Parissi, Frank, Alberto Álvarez Peña, Neto, Antonio
Acebal, Enrique Carballeira, Ígor Medio (un autor qu’amerita que se-y dedique
una Selmana de les Lletres)... Una nómina de dibuxantes imposible d’abarcar y que
nun para de crecer, a veces arreyada a la prensa diaria que los acueye nes sos
páxines, otres en publicaciones específiques (toes yá desaparecíes: Espolique,
Tapón, El Wéndigo, El Llapiceru, El Gomeru, Cáctus Cómics...), y agora buscando
abellugu nesi sacu ensin fondu que ye internet.
Al
cabu de 125 años parez oportunu celebrar esti aniversariu dedicando la 35 Selmana
de les Lletres al cómic. Foi una pena que nun s’aprovechara pa publicar nun
tomu los trabayos gallardonaos col premiu que’l mesmu Principáu convocaba pa historietes
n’asturianu hai un cuartu de sieglu baxo’l nome “Urriellu”. Les seis o siete
convocatories que se celebraron ente los ochenta y primeros de los noventa, y
que nunca quedaron recoyíes en llibru, tienen ganadores de prestixu: Javier
Marinas, Gaspar Meana (l’autor de la impagable “Crónica de Leodegundo”), Germán
García... Dientro de los actos d’esta Selmana, el Principáu tuvo la feliz idea
d’encargar un volume, “Dibuxando un camín”, a los ganadores de les cuatro
convocatories del so Premiu Alfonso Iglesias, representantes del relevu
xeneracional nel xéneru: cincuenta años separen el clasicismu d’Isaac del
Rivero (Colunga, 1931), historia viva de la cultura asturiana qu’empezó a
publicar de la mano del autor de Pinín, d’Alfonso Zapico (Blimea, 1981), el más
internacional de los nuesos dibuxantes actuales. Los otros dos autores son
Javier Marinas (Grau, 1967), colorista y de trazu llétricu, y Ruma Barbero
(Somió, 1971) que, cola so capacidá de síntesis narrativa y la mirada
comprometida y didáctica a la que nos tien avezaos, plantexa un verdaderu manifiestu
xeneracional. Ruma termina la so colaboración con una declaración de principios
sobre la llingua que facemos propia: “Yá eché la metá de la mio vida nesto, nun
m’importa echar la otra metá”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario