El remediu
Daniel García Granda
Madrid, Ruleta Rusa Ediciones, 2015
Al
cabu de tres años dende la so anterior entrega, l’interesante “Poemes
del últimu salvaxe” (2012), el polesu Daniel García Granda regresa a la
poesía de nuevu n’asturianu col llibru que fai’l númberu seis, depués de que
los cuatro primeros los escribiera en castellanu. “El remediu” del títulu
pue ser un nome propiu, el del llugarín del conceyu Nava, o lo que’l
diccionariu define como «manera
d’iguar un problema». En realidá da la impresión de que se trata de les dos
coses a la vez: El Remediu como remediu. La primer sorpresa topámosla al ver
que los trenta y nueve poemes del llibru nun lleven el títulu enriba: figura
nel índiz que zarra’l volume. ¿Un error d’edición? Terminamos concluyendo que
non, que ye la manera de facenos saber que tamos delantre d’un textu unitariu,
un llargu poema que l’autor secuencia en trenta y nueve partes de variada
extensión y intención.
Daniel García Granda |
El figurativismu vitalista
de la entrega anterior, que volvía la vista a una infancia rural lluminosa y
memorable, da pasu agora a una poesía más escura, irracionalista en bona parte
de los textos, que reflesiona a ráfagues sobre l’absurdu de la sociedá moderna,
tecnolóxica y violenta, economicista, frente a la «belleza» que s’aldovina nuna
naturaleza que yá nun ye selvaxe, pero na que tovía se pue «coyer aliendu». La
cita de Henry David Thoreau al frente del llibru («esperen, mui bien
dispuestos, a qu’otros puedan remediar el mal») da una pista de la filosofía
qu’impregna la obra. Thoreau (1817-1862), l’agrimensor trescendentalista
americanu, autor de “La desobediencia civil” (d’onde sal
la cita), pasó dos años viviendo nuna cabaña al pie d’un llagu, esperiencia
que-y valió pa escribir “Walden”, un ensayu que defende la
vida llibre y selvaxe. Nesa filosofía inspírase García Granda, faciendo del
Remediu’l so Walden particular: «Entós vomitó una caleya dende Walden a El
Remediu», escribe nun poema, y esi camín que traza dende’l llagu americanu al llugar
navetu necesitó dalguna renuncia: «les pantalles apagáronse, encendiéronse /
les sebes».
Pela mesma caleya que
llega Thoreau aporta tamién Yeats, la otra gran presencia del llibru. García
Granda aprovecha dalgunos versos del irlandés, cambiando Innesfree pol Remediu,
pa dar cuenta d’una naturaleza que los dos identifiquen cola llibertá. Sicasí,
nun idealiza’l mediu, quiciabes porque sabe topar la guapura na so degradación:
«Ta too tan podre y ta too tan / guapo...». Esa atención a la naturaleza nun lu
fai desdexar la esmolición social; hai un poema sobre la marcha negra a Madrid
de los mineros asturianos (sentíu, pero menos llograo), referencies a los
mártires del islam, a la negación del gritu de victoria («bosa, bosa») de los
que salten la valla, una escuela en Rafah que visiten los misiles... Tampoco
falta la tenrura, como nos poemes dedicaos a Celia. El llibru camina a base de xuegos
de palabres y guapes contraposiciones ente lo cotidiano y lo que nos vienden
como importante: la bolsa que baxa’l pá enllena de cebolles frente a la bolsa
que sube en Tokio, nel poema central del llibru. Yá sabemos lo que nos pasa, el
diagnósticu de la sociedá na que vivimos ta fechu: parálisis, cobicia,
cobardía, irracionalidá xuncida al xugu. García permítenos escoyer nel remate
del llibru: «Agora sólo queda / trancase tres la portiella o salir / a bramar.
/ Quita-y broza a la valentía. / Dir a buscar ente díes / el remediu».
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