Emilce Núñez
Villablino, Piélago del Moro Ediciones, 2012
Nos
años ochenta del pasáu sieglu XX, la comarca llionesa de Llaciana vivió un
florecimientu de la cultura que s’expresaba na llingua patrimonial como nunca
enantes conociera. Per un llau empezaron a salir los llibros fundacionales
qu’escribíen a dos manes Eva González y el so fíu Roberto González-Quevedo,
auténticos pioneros na nueva lliteratura llionesa, pero tamién aparecieron
munchos otros escritores qu’aportaben distintos puntos de vista, ente los que
podemos destacar a Melchor Rodríguez Cosmen, el Provisor, autor d’aquel llibru
de 1982 tituláu “El pachxuezu”, a Severiano Álvarez, a Guadalupe Lorenzana, y a
tantos otros que toparon abiertes les páxines de la revista “El
Calecho”, verdaderu portavoz d’esti movimientu.
Ente
estos autores destaca la obra d’Emilce Núñez, nacida n’Ourallu en 1931, y qu’en
2005 publicaba “Atsegrías ya tristuras”, con prólogu de González-Quevedo.
Siete años más tarde aparez esti nuevu llibru, Una tarde d’outuenu. Trátase
d’un volume qu’afonda na llinia costumista que l’autora yá nos apurriera nel
anterior, quiciabes un poco más solombriegu, como si la celebración de la
memoria se diera cuenta de que los tiempos pasaos nun van volver, como si fuera
consciente de que los vezos qu’a lo llargo de los sieglos caltuvieron los
nuesos mayores y qu’ella recueye y nos tresmite con meimu terminaran na fueya
de papel qu’ella escribe. Na introducción qu’Emilce Núñez pon al frente del
llibru hai un cantu a lo que’l tiempu se va encargando de camudar, hasta facer
irreconocible l’espaciu que l’autora habitó na so infancia: les altes montañes
agora escarbaes peles mines a cielu abiertu, les agües entós llimpies, la
naturaleza viva daquella y al alcance de la mano, los xuegos y les fiestes,
“una cazuela de tseite migada” que yera’l meyor manxar, “cuando... se falaba
una tsingua muitu guapa na que cada palabra yera tod’un conceutu”. En
definitiva, como diz ella nel títulu d’esa parte, “cuando Laciana yera
Tsaciana”.
El
llibru, nel qu’abundan les fotografíes de persones y llugares familiares, y que
lleva al final un vocabulariu útil pal llector menos avezáu, ta dividíu en tres
partes, “Poesías”, “Relatos” y “Pantasías”, toes elles construyíes sobre la
memoria del tiempu pasáu, recuperando pa nós escenes de la vida cotidiana de
posguerra nes mesmes palabres nes que se vivieron, lo que convierte esti
trabayu nun testimoniu d’un tiempu y un llugar, eses tierres de Llaciana a les
qu’Amancio Prada se refería nos años setenta como’l “Vatse de la Tsibertá”. Félix
Suárez Chausero acierta nel prólogu colo que representa “Una tarde d’outuenu” cuando
define’l llibru como “una vida llena de vivencias y recuerdos”.
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