Milio Mariño
Xixon, Suburbia, 2012
Pa
Milio Mariño (Avilés, 1947), El xaretón del embeligru marca la
llende a partir de la cual, p’abaxo d’esi dobladiyu, empieza l’allegría de la
vida. Ye lo qu’esplica nel oncenu de los trece cuentos que recueye nel llibru.
“Polvu yes” arranca cola atopada de dos vieyos, tan amigos que dende los
primeros párrafos yá nos esplica que son, “como quien diz, ún solu”. Les
muyeres son el tema principal de conversación, y asistimos divertíos al
discutiniu que mantienen sobre les virtúes y defectos de la pirula, el
rendimientu, les subíes y baxaes que tien según va cumpliendo años. Como na
mayor parte d’estos cuentos, les coses nun son como parecen o, a lo menos, ye
fácil qu’hebia dos realidaes paraleles, otros mundos que tán nesti y que se
toquen dacuando, provocando un cortocircuitu.
Asina
pasa, por exemplu, nesi matrimoniu (“Yera sábadu”) que lleva décades de
convivencia rutinaria ensin que los dos, Fina y Xilo, la acepten de la mesma
manera. Nun momentu Fina piensa na posibilidá de que Xilo muerra, y cuando a él
se-y entevisa que la muyer pudo querer envelenalu y lu diz, la relación ente
los dos entra nuna dimensión nueva. En bona parte d’estos relatos, narraos con soltura,
con gustu poles descripciones posaes y con un asturianu ricu y característicu
nel que miez aciertos espresivos coloquiales con un léxicu buscáu, el chigre ye
un ámbitu importante, igual que la fumadera: los protagonistes son xente, la
mayoría paisanos, que como meyor reflesionen y se tranquilicen ye viendo salir
forgaxes de fumu d’un pitu. Milio Mariño ye un escritor realista, a ratinos
podía dicise que cásique costumista, de nun ser porque a esi relatu
pormenorizáu de lo cotidiano ye fácil que se-y superponga la otra realidá, la
que se mueve paralela, llevándonos pel camín de la fantasía, de lo
inexplicable, pa dexanos frente a dalguna perplexidá na que, como los sos
personaxes, tamién quedamos enredaos: el poder de les cuatro lletres d’una
carta, la decisión d’abandonar un perru en monte qu’escuende una intención
peor, una muerte duce y afogadiza de la que se vuelve, París capital del amor
propiu, un desalcuentru nel tren, la barbería qu’hai faciendo esquina cola
llocura...
Nenguna
de les histories que nos propón Milio Mariño tien desperdiciu, y na mayoría
d’elles rescampla un humor irónicu, suave, que nun tien apuru porque brote la
risa. L’autor dexa que seya la intelixencia o la imaxinación del llector quien
saque les sos propies conclusiones y que complete unes vides feches tanto colo
que se diz como colo que se calla. Choca, sicasí, qu’esti llibru de cuentos
seya’l primeru que publica Mariño, un autor al que llevamos munchos años
lleendo con provechu per un llau y per otru.
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