Venti negrinos
Xosé Nel Riesgo
Uviéu, Trabe, 2014.
Nueve años depués vuelve Xosé Nel
Riesgo sobre los personaxes de Parque
Temáticu (2005), aquella crítica escacharrante de la manera en que dalgunos
alcaldes decidieron poner al so conceyu na feria de les vanidaes. Na nueva novela,
Venti negrinos (2014), l’exalcalde de
Llinares, Sindo Caleyes, y el so técnicu Roma, reciben premiu: Sindo pasa a
formar parte del Gobiernu, tomando posesión como Director Xeneral de Proyectos
Culturales Singulares na Conseyería d’Infraestructures y Equipamientos pal
Desarrollu Cultural, a la que tol mundu llama d’Infracultures por abreviar. Con
él lleva, como asesor, al so inseparable Roma. Como yá fixera na obra anterior,
Riesgo pon en circulación nueves ayalgues expresives por boca de Sindo, que
tien verdaderu arte pa falar por aproximación: “quirófonu”, “programa
televisivu en definíu”, “nin cirios nin troyanos”, “cadabre embalsáu”, “más
chulu qu’un gochu”, “grasu error”, “preinscripciones técniques”, “Agamenón y el
so porteru” y un llargu etcétera que fai les delicies de los sos interlocutores
y de los llectores.
Venti
negrinos ta formada por dos partes non del too soldaes, que podíen
funcionar independientes. Na primera vemos a Sindo y a Roma en salsa, moviéndose
cola mesma soltura que na anterior entrega pelos despachos onde se decide la
política cultural, onde reciben presiones de les distintes families del partíu
nel gobiernu de les que saben salir más o menos airosos. Asistimos con ellos a
les reuniones maratonianes que tienen col alcalde de la capital, San Salvador,
y col del Llanón, onde se decide’l gastu de millones d’euros pa poner en marcha
infaestructures culturales singulares, ocurrencies qu’un Roma espídicu cuspe a
midida que-y lo piden y que nun tienen otru interés que sumar nun catálogu de
despropósitos: un Centru d’Interpretación de la Baraxa pal Llanón, y Horruland,
un horru xigante pa la capital. Nin se repara en gastos nin en gustos.
Xosé Nel Riesgo |
La otra parte, la que da títulu al
llibru nun claru homenaxe a Agatha Christie, céntrase nel mundu lliterariu, ofreciendo
un retratu d’autores del “Remanecimientu”, esi movimientu d’a finales del
sieglu XX caracterizáu pola “preferencia cuasi monográfica pola poesía del
primer cuartu d’aquel sieglu y la narrativa de realismu máxicu rural, el
costumismu urbanu esistencial o’l monólogu interior minimalista”. Una
representación de lo más destacao, quince autores y editores, va asistir en
Bretaña, nuna casona aisllada en mediu la mar, a un alcuentru bilateral colos
bretones. Na comitiva van tamién Sindo y Roma, en calidá de representantes
institucionales, y dellos periodistes. Dalgo sal mal y la otra parte nun
aparez, empezando a producise unos misteriosos asesinatos que, al final, tienen
relación cola política de subvenciones a editoriales. Da la impresión de qu’a
esta parte un autor como Riesgo, desenvueltu y con verdadera vis cómica
plantexando y resolviendo situaciones, podía saca-y más partíu, una vez que
tien zarráu nel tableru de la casona tantu egu pa enredar. En cualquier casu,
divertida y áxil, tamién hai na novela una crítica aceda y feroz, quiciabes
porque detrás de la parodia y la farsa podemos aldovinar cuánto concasa cola
realidá.
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