Miraron equí

9 oct. 2014

DEPUÉS DE LA BARBARIE

Si’l temblor niega’l fríu
Xurde Álvarez
Uviéu, Trabe, 2014



     Una intensa mirada poética define la obra publicada por Xurde Álvarez hasta la fecha, en contraste cola temática neosocial de la que participa, anque ensin arrenunciar nin a la descripción de los valores morales de los personaxes nin al provechu artísticu de la obra lliteraria como tal. Ye lo qu'alcontramos nos tres llibros de poesía (La sema, de 1999, Tierra d’esperanza y La caída, los dos editaos en 2008), pero tamién na obra de teatru Les llames del to llar antigu (2005) o No fondero de l’alcordanza de Dios (2004). Nesta novela narra la llarga fuelga xeneral de la metalurxa que resistió, na cuenca’l Nalón, ente payares de 1932 y agostu de 1933, oponiendo la dureza de les condiciones de vida de la familia del nenu que fai’l relatu a la descripción minuciosa y preciosista de los fechos, esmolecíu l’autor por ofrecer un testu lliterariu coherente y d’altu valor estéticu; la preocupación social nun lu fai arrenunciar nin a un hiperrealismu reivindicativu nin al culturalismu (por exemplu, en paralelu al so relatu camina la novela Moby Dick).
     Los presupuestos de los que parte Si'l temblor niega’l fríu, la segunda novela de Xurde Álvarez (Sama, 1973), nun son mui diferentes, anque nesti casu construye una obra menos convencional, sumando al llinguaxe de la narrativa los de la poesía y el teatru. Asina, dividida en cuatro actos y un epílogu, cada una d’estes partes lleva al frente un fragmentu de poema del propiu autor que se va construyendo pasín a pasu y que nun se completa hasta esi epílogu, terminando con unos versos que resumen bien el nihilismu que trescala tola obra: «La Nada nos escueye y nos señala / pa fundise irremediablemente // en nosotros…».  Nesi xuegu poéticu que nos propón Álvarez, cada escena na que se subvidiven los actos arranca con unos versos sobre los que sigue darréu el relatu, fríu, duru, implacable, a través del cual podemos siguir la evolución de les protagonistes: dos enfermeres en continuu diálogu, como si fuera una obra de teatru nel que les acotaciones, minucioses, tienen más valor lliterariu qu’indicativu. Delles escenes terminen tamién con unos versos.

Xurde Álvarez
     La obra (una novela, nun hai qu’escaecelo) trescurre en payares de 1942 na bufarda d’un sanatoriu psiquiátricu na zona alemana de la Segunda Guerra Mundial. A través de los diálogos vamos formándonos una idea de la relación qu’existe ente dos muyeres que trabayen nesa institución: la enfermera xefe Böll y la enfermera Eich, trabayadores del sanatoriu Bernburg onde s’aplicaba’l programa d’eutanasia autorizáu por Hitler en 1939 pa garantizar «una muerte de gracia a toos aquellos enfermos incurables». Ensin concesiones al llector, cásique ensin acción, escarnada, enllena simbolismos y espresionista, la novela va dando vueltes al presente y al pasáu de les dos protagonistes, a les diferencies d’edá y de perspectiva, al so pensamientu, a la ideoloxía que profesen, a les duldes que-yos asalten a veces y a les certeces qu’encarnen como parte fundamental del engranaxe nazi: enzarraes tamién nel sanatoriu, como los enfermos qu’habíen atender, tampoco elles parecen tener nengún futuru. Xurde Álvarez contradiz a Adorno y a les sos conocíes palabres sobre la poesía depués d’Auschwitz: el so temblor máxicu, esi estremecimientu, axuda nesti casu a enfrentase a la barbarie.

No hay comentarios:

Publicar un comentario