Miraron equí

17 ene 2013

OTROS MUNDOS


El xaretón del embeligru
Milio Mariño
Xixon, Suburbia, 2012

     Pa Milio Mariño (Avilés, 1947), El xaretón del embeligru marca la llende a partir de la cual, p’abaxo d’esi dobladiyu, empieza l’allegría de la vida. Ye lo qu’esplica nel oncenu de los trece cuentos que recueye nel llibru. “Polvu yes” arranca cola atopada de dos vieyos, tan amigos que dende los primeros párrafos yá nos esplica que son, “como quien diz, ún solu”. Les muyeres son el tema principal de conversación, y asistimos divertíos al discutiniu que mantienen sobre les virtúes y defectos de la pirula, el rendimientu, les subíes y baxaes que tien según va cumpliendo años. Como na mayor parte d’estos cuentos, les coses nun son como parecen o, a lo menos, ye fácil qu’hebia dos realidaes paraleles, otros mundos que tán nesti y que se toquen dacuando, provocando un cortocircuitu.
     Asina pasa, por exemplu, nesi matrimoniu (“Yera sábadu”) que lleva décades de convivencia rutinaria ensin que los dos, Fina y Xilo, la acepten de la mesma manera. Nun momentu Fina piensa na posibilidá de que Xilo muerra, y cuando a él se-y entevisa que la muyer pudo querer envelenalu y lu diz, la relación ente los dos entra nuna dimensión nueva. En bona parte d’estos relatos, narraos con soltura, con gustu poles descripciones posaes y con un asturianu ricu y característicu nel que miez aciertos espresivos coloquiales con un léxicu buscáu, el chigre ye un ámbitu importante, igual que la fumadera: los protagonistes son xente, la mayoría paisanos, que como meyor reflesionen y se tranquilicen ye viendo salir forgaxes de fumu d’un pitu. Milio Mariño ye un escritor realista, a ratinos podía dicise que cásique costumista, de nun ser porque a esi relatu pormenorizáu de lo cotidiano ye fácil que se-y superponga la otra realidá, la que se mueve paralela, llevándonos pel camín de la fantasía, de lo inexplicable, pa dexanos frente a dalguna perplexidá na que, como los sos personaxes, tamién quedamos enredaos: el poder de les cuatro lletres d’una carta, la decisión d’abandonar un perru en monte qu’escuende una intención peor, una muerte duce y afogadiza de la que se vuelve, París capital del amor propiu, un desalcuentru nel tren, la barbería qu’hai faciendo esquina cola llocura...
     Nenguna de les histories que nos propón Milio Mariño tien desperdiciu, y na mayoría d’elles rescampla un humor irónicu, suave, que nun tien apuru porque brote la risa. L’autor dexa que seya la intelixencia o la imaxinación del llector quien saque les sos propies conclusiones y que complete unes vides feches tanto colo que se diz como colo que se calla. Choca, sicasí, qu’esti llibru de cuentos seya’l primeru que publica Mariño, un autor al que llevamos munchos años lleendo con provechu per un llau y per otru.

No hay comentarios:

Publicar un comentario