Miraron equí

4 dic 2012

DEPUÉS DE LA MODERNIDÁ


El sistema débeme una chocolatina
Pablo X. Suárez
Xixón, Suburbia, 2012

     A finales de los años setenta llamentábase un poeta amigu de que n’Asturies nun se pudiera escribir poesía underground porque nun había metro. Ignoraba aquel poeta xoven (que dio n’adultu, perdiendo’l sustantivu) que la contracultura nun precisa de subterráneos explícitos, sinón que ye un estáu de la conciencia. Dende’l so primer llibru, Asturiana beat (2005), Pablo X. Suárez posiciónase nesa escena contracultural, construyendo un discursu poéticu qu’alterna n’asturianu y n’español (Pop retórika, 2010), pero con bonos frutos narrativos tamién. Anque l’autor parez que da voz a la marxinalidá captando’l feísmu que nos arrodia, quien s’asome a El sistema débeme una chocolatina, la so última entrega poética, podrá comprobar que les relaciones sobre les que reflexiona resalven esa condición marxinal pa conformase como parte central d’una sociedá na que podemos reconocenos, inclusu como actores: “Nes nueches d’avientu, mientres la xelada/ manga sábanes blanques nes llunes de los coches/ la xente busca’l calor de les cafeteríes de pueblu/ y sentao al rodiu de ceniceros de propaganda de Mahou/ diserta sobre la vida de los otros”.
     Pablo X. Suárez (Orviz, 1981) mira alredor y apúrrenos nesti breve llibru (dieciséis poemes) fragmentos de la vida d’esos otros, componiendo un retratu social del nuesu tiempu fechu dende la perspectiva crítica d’un observador agudu. Ehí ta la sociedá refalfiada (nun entráramos en crisis cuando s’escribió) frente a los senegaleses de los cds, que namás tomen un café nel bar cuando xuega’l Barça la champions; o descripciones como l’abanicu social, desglosáu en tantos por cientu, del «Campillín», la so personal «Patria» nel poema que lleva esi títulu o la inocencia por omisión n’«Estructura»... Pero tamién hai sitiu pa una mirada hacia dientro, como buscando nel nenu solitariu qu’enredaba a les chapes emulando les xestes ciclistes de Perico Delgado, o nel que xugaba al fútbol infantil (con aciertu, ventitrés goles nuna temporada) dalguna enseñanza que permita al adultu mirar “de frente a onde l’azar tea”. 
     Procuramos afuxir de determinaes etiquetes pa nun cayer nos llugares comunes que van camín de convertise, pero lo cierto ye qu’el términu posmoderna ayuda a entender bien la propuesta lliteraria de Suárez: el so ruralismu urbanu, tan identificativu de l’Asturies actual, ye’l más claru exemplu d’aldea global al pie de la lletra; el xuegu, l’humor negru, la cultura beat y pop, la contracultura, la nueva sicodelia, una sexualidá más abierta, una ordenada anarquía, l’antiformalismu, la necesidá de difundir el mensaxe por medios alternativos como la performance o l’actuación... son rasgos que definen tanto la posmodernidá como la obra d’esti autor, animador de les nocturnes «Timbes Poétikes» y una de les voces más vives, desenfadaes y singulares de la poesía que se ta faciendo agora.

No hay comentarios:

Publicar un comentario